woensdag 20 augustus 2014

Do & Don’ts bij het starten van je salon

















Je diploma is ingelijst, je nageltafel is ingericht en je website is online. Laat de
klanten maar komen. Maar dan? Ik geef je een aantal do & don’ts.

Don’t:
bij de telefoon zitten wachten op klanten.
Do: ga netwerken. Zoek andere ondernemers in de beautybranche, zoals kappers en pedicures en kijk of je kunt samenwerken. Check of er in de buurt gratis Open Coffees worden georganiseerd, waar ondernemers elkaar ontmoeten. Misschien is er een leuk vrouwennetwerk in jouw regio actief. Daar vind je potentiële klanten en inspiratie voor je bedrijf.

Don’t: stunten met grote kortingen.
Do: fatsoenlijke prijzen rekenen en extra service bieden. Probeer nieuwe klanten binnen te halen met een gratis handmassage of lak naar keuze. Als je de prijzen verlaagt, kom je nooit meer op niveau. Biedt in je eerste jaar maandelijks iets extra’s aan als ‘startservice’. Communiceer dat helder en stop dan ook na het eerste jaar.

Don’t: direct je vaste baan opzeggen.
Do: parttime je studio opbouwen. Een klantenkring bouw je langzamerhand op, vooral via mond-tot-mondreclame. Pas na een jaar of twee heb je een goed overzicht van je kosten en inkomsten. Dan kun je beoordelen of je kunt leven van je studio.

Don’t: designs showen die je niet kunt maken.
Do: eerlijk laten zien wat jij kunt. Je kan prachtige posters geleverd krijgen, maar die zijn bedoeld als decoratie voor je studio. Op je website zet je foto’s van het werk dat jij zelf kunt leveren. Klanten die een echte “Natalia Yakubchuk” verwachten en een slap aftreksel krijgen, zie je nooit meer terug.

Don’t: stoppen met oefenen.
Do: blijf trainen! Zorg dat je je vaardigheden en snelheid op peil houdt. Volg cursussen en ontwerp zelf nieuwe Nail Art prints. Dan heb je jouw klanten telkens iets nieuws te bieden. De markt staat nooit stil en jij bent nooit te oud om te leren.

Don’t: alleen een website online zetten.
Do: ga actief reclame maken en zet sociale media in. Een website is niet voldoende. Maak een bedrijvenpagina aan en post je nieuwe designs en leuke aanbiedingen. Instagram en Pinterest doen het nu ook goed onder creatievelingen. In je directe omgeving is flyeren niet duur en levert altijd een paar nieuwsgierige dames op. Leg visitekaartjes bij modewinkels en kappers.












Succes!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten