vrijdag 14 november 2014

Van balans naar doel













Eind december maak je de balans op van het jaar 2014.  Hoe is het jaar geweest, zakelijk én privé? Hoe zie je jouw toekomst en hoe ga je jouw wensen realiseren?

Het opstellen van een balans om de belastingdienst van jaarcijfers te voorzien, is voor de meeste nagelstylisten een vervelend klusje. Voorraden tellen, crediteuren en debiteuren op een rijtje zetten. Het opmaken van de balans de ultieme evaluatie. Je kijkt kritisch naar hoe je onderneming gedraaid heeft het afgelopen jaar en trekt daar lessen uit.

Concrete voornemens
Nu je weet wat er goed en niet goed ging in 2014, weet je wat je wilt veranderen in 2015. Maak concrete voornemens, formuleer een helder doel. Dus niet: “meer klanten helpen”, maar: “iedere week een nieuwe klant in de salon”. Hoe preciezer je jouw doel omschrijft, hoe gemakkelijker het is om later te meten of je het doel bereikt hebt. Zet er een einddatum bij: een doel zonder deadline blijft een wens. Als je naast ondernemer ook partner en/of ouder bent, is het belangrijk om ook privédoelen op te schrijven. Dan zie je of je zakelijke en persoonlijke doelen overeenkomen. Je kunt je wel voornemen dat je omzet verdrievoudigt, maar als je tegelijkertijd méér tijd aan je kinderen wilt besteden en drie keer in de week wilt sporten, gaat dat geheid mis. Je moet prioriteiten stellen. Door je zakelijke, privé en maatschappelijke doelen daadwerkelijk op te schrijven, krijg je scherp wat je echt wilt. 

Haalbare acties
Vervolgens schrijf je dagelijkse of wekelijkse acties op waarmee je die doelen dichterbij gaat brengen. Bijvoorbeeld: iedere week een klant bellen die je al een half jaar niet in de salon hebt gezien. Of: iedere maand een nieuwsbrief versturen met een speciale aanbieding. Al die acties zet je in een simpel jaarschema. Het liefst per week, want dan houd je het beste overzicht over je resultaten.

Evalueren
Wekelijks of maandelijks vink je letterlijk af of je een actie hebt uitgevoerd. Halverwege het jaar kijk je of je de doelen gehaald hebt. Dan kun je ook evalueren of je acties hebben bijgedragen aan het behalen van je doel. Heb je genoeg gedaan? Heb je de juiste acties uitgevoerd? Indien nodig pas je dan je acties aan.

Met een duidelijk plan en haalbare acties ga je van 2015 een heel succesvol jaar maken!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten